scandinavianforce.reismee.nl

Vrijdag 26 Juli: Tosbotn - Trondheim (356 Km)

Deze ochtend met het hoofd in de wolken wakker geworden.
Gisterenavond hebben we aan de hand van een goeie ouwe kaart een alternatieve route samengesteld, die ons de saaie E6 zoveel als mogelijk deed vermijden.
We dienden hiertoe opnieuw een veer te nemen.
De ochtend was heel erg fris met slechts 11graden (boven nul) en een dichte mist.
Desondanks kwamen we op de weg tussen Tosboten en Vennesund, waar we het veer namen naar Holm, nog een Eland tegen.
Vanaf dan brak de zon door en in een mum van tijd ging de termometer omhoog richting 25 graden (boven nul). De befaamde "Slettabil" waterval.
We vroegen ons al af waar de naam vandaan kwam, maar tijdens de middagstop werd ons alles duidelijk.Onderweg genoten we alweer van betoverende scenes.
Van al dat moois kregen we honger en we vulden onze magen met een gezonde hamburger (bis), inclusief een streepje sla.
Omdat we nadien wroeging kregen straften we onszelf met een flink stuk offroad, waarbij we ons in het zweet werkten.
Nadien reden we naar het plaatsje Stilkestad, dat nog steeds een bedevaartsoord is, ter ere van St Olav.
In het jaar 1030 werd de laatste Viking koning, Olav, hier verslagen en op wreedaardige wijze vermoord.
Dit betekende meteen de overgang van het viking tijdperk naar een middeleeuws christelijke periode.
Hier ziet u het kerkje dat prachtig werd gerestaureerd.
Danig onder de indruk kreeg St Olav er plotsklaps drie devote volgelingen bij.
We kwamen na deze dag van hitte en zand eten eeer laat aan op onze bestemming van de dag, Storsand Gard camping, gelegen aan de Trondheimse Fjorden, waarna we bij een ondergaande zon ( ongeveer 22u 30) nog van een lichte maaltijd genoten.
morgen gaan we richting Lillehammer.
groetjes