scandinavianforce.reismee.nl

Woensdag 24 Juli: Sorvagen - Bodo - Nygårdsjøen(60 km)

Route voor vandaag: http://goo.gl/maps/e7IZi
Onze dag begon om 5 u 30 toen het brandalarm in ons hotel ons met een luide sirene abrupt uit onze slaap haalde.
Na de obligate verzameling beneden leek het een dagelijkse routine te zijn van het hotel, waarna Peter ons na enig onderzoek uit ons lijden verloste.
Alarm uigeschakeld en iedereen terug naar bed behalve die ene madam wiens man gezegd had dat ze mocht blijven liggen toen het alarm afging...
Nadat we ontbeten hadden reden we richting ferry, en trokken nog een laatste foto van ons hotel.In de wachtrij aan de ferry van Moskenes naar Bodo.
En daar is ie dan, klaar om ons te verzwelgen. Tijdens de vier uur durende tocht genoten we onder eenstralende zon bij 24 graden volop van de overtocht. Sommigen begonnen zich te vervelen en voelden zich plots Piet Piraat.
Na een heerlijk middagmaal op the place to be, restaurant "paviljongen", vertrokken we voor de lange tocht van 60 km naar Keelingstraumen Fjordcamp.
Onder weg konden we genieten van een wereldvermaard spectakel, "Saltstraumen Maelstrom".
Hier zorgen eb en vloed er voor dat er elke zes uur 400 miljoen kubieke meter water van het ene fjord in het andere loopt. De versmalde strook waar het water door vloeit zorgt er voor dat de stroomsnelheid oploopt tot 20 knopen (= 36 km/u).
Het ziet er uit als een levensechte, reuzegrote jacuzzi.
Na nog wat inkopen te hebben gedaan voor ons avondeten, installeerden we ons in de hut waar vannacht zullen slapen.
Helmut en Peter vonden het mooie water onweerstaanbaar en waagden zich aan een duik in het fjord.
Het inskoude water zorgde ervoor dat we er even snel weer uit waren.
De fotos spreken voor zich.
Om te eindigen laten we jullie nog zien waar wij op dit moment op kijken.
Voor morgen beloven ze ons terug stralend weer, waardoor we besloten hebben om niet de E6 te nemen richting Tosbotn, maar we gaan via de kustweg, met verschillende ferries. Laat ons hopen dat ze deze keer wel willen varen. Onderweg nog een een bankfiliaal tegengekomen.
Tot morgen.

Dirk, Helmut en Peter