scandinavianforce.reismee.nl

Maandag 29 Juli: Lofthus – Odda - Oslo (390 km)

Gevolgde route: http://goo.gl/maps/IcMZH
We zijn deze ochtend bij een stralende hemel opgestaan. Dit kiekje werd getrokken vanuit de tuin van ons hotel net voor het vertrek. Na een klein uurtje begon de hemel echter donker te kleuren en even later zaten we met onze regenpakken aan in een heuse stortbui.
We reden de vallei van het Hardangerfjord door, keken onze ogen uit op de fruitplantages en passeerden even buiten Odda een speciale waterval, die men hier de "twin waterfalls" noemt.
zie foto één, twee en drie.
We reden omwille van het weer wat langere etappes en hielden slechtséén koffiestop, nog steeds met de regenpakken aan. Nadien trokken we door naar Oslo, waar Helmut om 16 u 45 moest aankomen om de boot te nemen richting Fredrikshavn http://goo.gl/maps/MWxta. We dronken in Oslo nog een laaste pint samen en wensten onze co-rider een behouden terugreis. Intussen heeft Dirk onze boot ook nog gewijzigd, en we varen dus niet uit Oslo terug, maar zullen morgen met de moto naar Goteborg rijden (ong 300 km) waar we de boot naar Kiel in Duitsland nemen.

Op die manier splitsen we de lange terugreis in twee en wordt het iets comfortabeler. We nemen dinsdag de boot om 19 u en zullen normaal dan woensdagmorgenrond 9 u in Kiel zijn.
Na het vertrek van Helmut verkenden we de stad nog even. Enkele sfeerbeelden:
Het stationsplein (centraal station), Het nieuwe opera gebouw aan de haven, Hetzelfde gebouw met een toerist op de voorgrond. De skyline van Oslo, gezien vanop het dak van het operagebouw, waar je trouwens gewoon op kan lopen. Noorwegen zal dus morgen achter ons liggen, maar de Noorse politie vond het nodig om ons in extremis nog een aandenken mee te geven.
Blijkbaar mag je in Oslo je moto niet zomaar op een pleintje neerzetten....
De boete van 500 Nok (65 euro) betalen we toch lekker niet, maar gaat in het fotoalbum als souvenier.
Bedankt politi van Oslo!

Tot morgen, Peter en Dirk