scandinavianforce.reismee.nl

Zondag 28 Juli: Lillehammer - Lofthus (328 Km)

Na het ontbijt in het Stationshotel van Lillehammer, waar Helmut en Peter niet zo goed sliepen omwille van de te zachte matrassen, zijn we naar het Olympiapark gereden, waar we de ski-schans bezochten. De openingsceremonie van de Olympische winterspelen van 1994 werden hier gehouden. Met deze schans als meest spectaculaire onderdeel. De hoofdschans daalt 136 meter onder een hoek van 37,5 graden. Een springer haalt er bij de afsprong een snelheid van een dikke 86 km/u. Het record, onder het oog van 50.000 toeschouwers, was 104 meter. en meer.
Helmut is er uiteindelijk dan toch in geslaagd om een Noors blondje op zijn moto te krijgen...
Onder een dreigende hemel en bij wijlen met het gevoel alsof we in een frigo reden, genoten we toch nog van het landschap en diens eigenheden.
Om ons op te warmen zochten we heil in een koffie en een warme wafel, ons met liefde geserveerd door een Poolse gastarbeidster, die evenwel gewillig met ons op de foto ging.
Om de verorberde suikers weer te verbranden rden we een rondje met de gocarts.
We reden verder door het Nationaal park van Hardangervidda, (3430 km2) waar we alweer een heel verschillend landschap voorgeschoteld kregen, wat ons deed denken aan de Russische Toendra.
Dat het vandaag fris was getuigen volgende foto's.Om daar te geraken moesten we wel een stukje van de weg af en een flink stukje off road verwerken.
In één ruk daalden we nadien af van een hoogte van 1270 meter naar slechts 70 meter, en dit via een spectaculair tunnelcomplex, waar verschillende tunnels spiraalvormig in de rotsen gehouwen zijn. Je kan het vergelijken met naar beneden rijden in een parkeergarage, maar dan gedurende meerdere kilometers.
Eénmaal door de tunnels werden we alweer verrast. Niet allen ging de temperatuur met een dikke 20 graden de hoogte in, maar we kwamen als het ware in een tropisch subklimaat terechtfoto 1,waar de plaatselijke bevolking handig gebruik van maakt. Deze regio huisvest de grootste fruitplantages van Noorwegen foto 2. Zo zagen we er kersen, appels, pruimen, frambozen enz...
Wat erg veel indruk maakte was dat we aan d ene kant van het fjord in onze korte mouwen en short bij een aangename temperatuur een wandeling konden maken, terwijl we aan de overkant, op slechts een paar honderd meter hoger, gigantische pakken sneeuw zagen liggen. De dag was alweer mooi, en eindigde nog beter toen we incheckten in ons goedkoop hotelletje. Na een verkwikkende douche genoten we nog van een korte wandeling en een overheerlijk (gezond) thais gerecht: kip met geroosterde cashewnoten, verse groentjes en rijst. Om de dag helemaal af te suiten verkenden we het plaatselijke dorpje Ullensvang, huizen en kerk nog even.
Jammergenoeg was dit avondmaal het laatste met ons drie, want morgenavond zal Helmut de boot nemen vanuit Oslo richting Fredrikshaven.
Dirk en Peter blijven nog een dagje om Oslo te verkennen.

Groetjes